VIP-bar på Hovet

 DIF PÅ UPPGÅNG.
Blev bjuden på hockey i går, Djurgården mot Växjö. Pensionerade Åkaren, urdjurgårdaren och gamle hockeytränaren, stod för fiolerna. Ja, förresten var det väl Näsan – Åkarens gamle kompis – för det var hans säsongsbiljett jag fick låna. Näsan hade åkt till Kalix för att se Bajen spela bandy där. Bajen? undrade jag, som vet att också Näsan är urdjurgårdare. Jo, han skulle visst se någon släkting lira, förklarade Åkaren.
     Det blev hela kitet. Först några öl på grekkrogen mitt emot VIP-ingången till Johanneshovs isstadion. Sedan ännu fler öl i VIP-baren stående alldeles till vänster vid gubbarnas stambord. Åkaren var förstås som fisken i vattnet och hälsade och surrade med flera som passerade. I varje periodpaus tog vi oss tillbaka till baren. Och efter matchen, som Djurgården vann med 4–1 precis som Åkaren hade förutspått, blev det grekkrogen igen för ett par avslutande öl.
     Stämningen var i topp under matchen, fast inte lika mycket i topp som 1981 – förra gången jag besökte Stadion – där jag såg Bruce Springsteens legendariska konsert. Men hockey-VIP är inte dumt det heller. Tur förresten att jag inte blev bjuden på DIF:s förra hemmamatch. Då mötte stockholmarna mitt favoritlag Skellefteå och då hade jag absolut känt mig lite udda, omgiven av idel djurgårdsfans.
DIF, Skellefteå, Hovet, bajen, öl, VIP-bar, Växjö, Springsteen