Champagne räddar sjöliv

 KORKAD HARR.
Stuguthyraren Torbjörn hade tappat bort proppen till vattenhålet i botten på plastekan. Proppen är till det så kallade länshålet för avtappning av regnvatten i båten. Varför man inte helt enkelt vänder båten upp och ned på land fattar jag inte, då slipper man ju alla problem med att få bort vattnet.
     – Du kan använda en grästorva, det funkar bra, förklarade Torbjörn.
     Han såg nog min skepticism. Gräs för att stoppa vatten? Låter som man lätt skulle kunna hamna i sjönöd. Men så rotade Torbjörn fram en champagnkork ur en av sina jackfickor.
     – Den här passar bra!
     Vad skulle jag göra? Jag kan ingenting om båtar, så jag tog tacksamt men tveksamt emot korken. När jag i kväll, i gassande sol, satte i båten i den lilla sjön utanför Arjeplog hade jag testat korken på land först. Den gick i för lätt, tyckte jag, och glappade lite. Men när jag sedan drog upp den lite i hålet så verkade den fastna. Good enough for me, tänkte jag och hoppade i båten. Medan jag rodde stirrade jag envetet på korken? Skulle det funka, eller skulle jag sjunka?
     Jo, det höll. Jag var ute i ett par timmar, fick en fin harr och misslyckades håva harr nummer två (det är inte lätt att fiska ensam och ha koll på både håv, spö och fisk). Tänk att en champagnekork av märket Törley skulle göra mig torrskodd, det brukar ju annars vara tvärtom.
champagne, torrskodd i båt, sjunka eller flyta, sjönöd, ädelfisk