Möten med kändistrio

 MAGNUS&BRASSE&EVA.
– Hej, hej, sade Magnus Härenstam glatt, log och tittade mig i ögonen.
     Vi möttes gåendes mot varandra på en trottoar på Hornsbergs strand i Stockholm, Magnus Härenstam med sin nya kvinna och jag med Gumman. Jag hälsade tillbaka, något konfunderad.
     – Vad var det där, känner du Magnus? viskade Gumman efter att vi passerat varandra.
     Jag tänkte efter. Ja, vem känner inte Magnus? Det är väl därför alla pratar om Magnus som just Magnus – han nämns vid förnamn precis som man gör med någon man känner. Precis som man gjorde med Magnus parhäst Brasse. Det var väl sällan man lade till Brännström, för att inte tala om att man aldrig sa hans riktiga förnamn: Lars Erik. MagnusåBrasse liksom. Och underbara Eva (Remaeus) förstås, den balanserade i trion i TV-succén Fem myror är fler än fyra elefanter.
     – Nej då, svarade jag Gumman. Han tror väl att jag jobbar på TV4 som scenarbetare eller nåt. För att inte verka högdragen så hälsar han nog, liksom för säkerhets skull, utfall vi verkligen hade träffats tidigare. Ett sympatiskt drag tycker jag.
     Jag drog mig till minnes det här mötet när beskedet om 73-årige Magnus död kom nu i veckan. Brasse dog ju förra året, endast 69 år ung. Eva var bara 42 när hon dog 1993. Faktum är att jag också träffat både Brasse och Eva, dock utan att prata med dem. Eva träffade jag på Restaurang Pustervik (även kallad Röva, efter en ovanligt bredarslad servitris) i Göteborg 1978 på premiärfesten av dokufilmen Tältprojektet. Brasse stötte jag på för några år sedan på vår då gemensamma kvarterskrog Rosa Drömmar (som för övrigt är författaren Stig Claessons andra vardagsrum) på Lilla Essingen.
     Den nu döda trion Magnus&Brasse&Eva var faktiskt fler än två elefanter.
Talade med Magnus Härenstam, Brasse, Röva, död, Eva, Fem myror