Mossig TV-gubbe

 PINGU, FAVORIT I SKOGS-TV.
– Nya avsnitten av Barnmorskorna måste vi följa, ropar Gumman utifrån köket nu på morgonen till mig som sitter i fåtöljen och snabbläddrar igenom DN. Nej, det går varje dag. Det orkar vi inte följa, vi får prioritera. Så här är det när man tittar på tablå-TV.
     – Vad hette det sa du?
     – Tablå-TV. Det är när man tittar på programmen just när de sänds, det är ett nytt begrepp. De unga de tittar på programmen i efterhand på olika kanalers Play-funktioner. Det är bara vi mossiga typer som följer tablåerna slaviskt.
     Fick mig att tänka på när ungarna var små (och fram till tidiga tonåren) och vi var de enda i villakvarteret som inte hade satellit-TV – ja inte diskmaskin heller förresten, men det är en annan sak. Så det var bara SVT1, SVT2, TV4, TV6 och någon finsk kanal. Bolibompa och Disneyklubben.
     – Skogs-TV kallas det, sade Äldsta dottern till mig en dag.
     Får mig att tänka på när ungarnas TV-värld oftast bestod av tecknat och jag skulle ta med dem på en biofilm. Yngsta dottern undrade:
     – Är det otecknat?
skogs-TV, tablå-TV, ingen diskmaskin, SVT, Play