Årstidsförnekare

 STAD I VITT.
Det talas ju en del om de här märkliga, fåtal så kallade klimatförnekarna som vägrar tro på forskarnas syn på den allvarliga klimatsituationen som vår enda jord befinner sig i. De kallas sprider felaktiga slutsatser, ofta med en egen politisk agenda – Donald Trump är väl ett både känt och aktuellt exempel just på en klimatförnekare.
     Nu vill jag föra in en variant på detta ord, nämligen årstidsförnekare. Det är också aktuellt. Facebook vimlar av kommentarer om den hemska vintern, längtar till sommaren etc. När jag skrev en liten bitsk kommentar till en av dessa Facbookande vänner fick jag svaret:
     Men flytta tillbaka till Lappland då!
     Men nu är det ju så att där jag nu bor, i Stockholmsförorten Bromma, så får jag faktiskt redan uppleva de fyra årstiderna. Och, måste jag erkänna, riktig vinter med mycket snö är en favorit! Fast jag uppskattar även våren, sommaren och hösten.
     Det är väl snarare de som vill uppleva evig sommar som borde flytta, och då räcker det nog inte att hålla sig inom landets gränser. Det blir nog att packa ihop till en annan världsdel. Trevlig resa, årstidsförnekare!
årstidsförnekare, klimatförnekare, Lappland, mycket snö, flytta till Afrika, evig sommar
Lennart

Jag bor i Göteborg. Här är vintrarna inte roliga, regn blandat med plusgrader och minusgrader varann dag. Jag minns när jag var barn och bodde först i Hallsberg och så i tonåren i Mälardalen vilka härliga vita vintrar det var. Med många minusgrader. Jag älskar minusgrader. Vintern 1991 var jag till Strömsund. Min farfar dog då så jag och pappa åkte dit för att röja i huset. Det var massor med vit snö, meterhöga snövallar och underbart. Mina kusiner bor i Edmonton i Canada. Där blir det riktig vinter kan jag säga, brukar få mail med bilder på ordentliga snöhögar och fått veta att när det blir runt minus 40 eller kallare så är det inte många som går ut. Själv har jag varit med om -45, då frös dieseln i min bil.

Svar: Hej Lennart! Jag bodde en vinter i Göteborg och har aldrig frusit så mycket, fukten trängde sig in under kläderna. Det hjälpte liksom inte hur man klädde sig. Jag håller med dig om vintern i norr, den är underbar – inte minst i Jämtland:)
Gubbliv