Bap Kennedy har dött

 SAKNAD RÖST.
Han blev bara 54 år, Bap Kennedy, som avled nu i början av november efter en lång tids sjukdom. Den här singer-songwritern och gitarristen har gjort några härligt lugna låtar. Jag upptäckte honom först för fyra år sedan när jag satte ihop min Americana-lista på Spotify. Fick tipset av Kiruna faktiskt, som ju har en musiksmak som faller mig på läppen.
     Trots att han är från Belfast på Nordirland så åkte han självklart in på min lista direkt. Bap Kennedy är kanske inte jättekänd för allmänheten. Men han är ett aktat namn i musikerkretsar. Han har samarbetat med många stora, som Steve Earle, Van Morrison och Mark Knopfler (som är en annan britt som också finns med på Americana-listan förresten).
     Jag har elva (11!) låtar av Bap Kennedy på min spellista. De flesta (fyra) kommer från albumet The Sailor´s Revenge (2012). De andra är från Lonely Street (2000), Howl On (2009) och Let´s Start Again (2013). Lär känna något nytt, lyssna och njut!
lång sjukdom, Steve Earle, Van Morrison, Mark Knopfler, Spotify, Americana, lyssna och njut!