Sprut på gymmet

FLICKA PÅ RULLE.
– Kan du spruta på mig? frågade den kvinnliga Motionären som just hade klivit av motionscykeln bredvid min när jag stod och torkade av styret och hade sprutflaskan i ena handen.
     Min manliga reptilhjärna reagerade på en hundradels sekund och jag funderade på om hon vill att jag gör en facial eller om jag ska komma i papperet som hon höll fram i höger hand.
     – Snälla vän, så där kan du ju inte säga, var jag på väg att säga när jag lyfte blicken och såg att hon bara var en flicka i 12-årsåldern, välväxt men ändå, så jag höll inne min kommentar och sade i stället:
     – Självklart.
     Och så sprutade jag tre doser av desinfektionsmedel på hennes papper.
     Situationen påminner mig om när Ex-hippien och jag gick på skolan i Gävle 1975 och skulle ringa nummerbyrån. Ja, vi och vi förresten, det var som alltid jag – Ex-hippien hade noja för telefoner.
     – Kan jag få ett nummer i Uppsala? frågade jag Telefonisten.
     – Så där kan du väl inte säga, viskade Ex-hippien.
     – ???
     – Jamen, du kan ju inte fråga efter ett knull i Uppsala.
     Våra manliga reptilhjärnor tar sig underliga vägar ibland.
facial, sprut, komma, ung flicka, gymmet, knull