Lämnade konserten

 KNARRIG GUBBE.
Kris Kristofferson på Cirkus var så jäkla dålig – droppen var en ökenversion av hans stora hit Me and Bobby McGee – så att jag efter en halvtimme föreslog Gumman att vi skulle lämna lokalen och sätta oss i baren i stället. Hon hängde på direkt.
     Där satt vi med varsitt glas rödvin och snackade med Bartendern och Servitrisen. Efter tio minuter dök Sekreteraren upp. Hon tyckte likadant, 80-årige Kris var verkligen usel. Åkaren, som egentligen var anledningen till att vi fanns där överhuvudtaget (Kris är en av hans stora favoriter), gav också upp till slut och joinade oss i den övergivna baren. Fast han var lite sur på sin fru Sekreteraren:
     – Fan, det här ska jag komma ihåg. Nästa gång vi ser din favorit Tom Jones så ska jag också lämna lokalen!
     Fast Åkaren höll ändå med om att konserten varit dålig. Och vi hittade egentligen inget svar på varför Kris är ute på turné. Dåliga rådgivare (som bara är ute efter pengar)? Tvingad av dottern Kelly, som agerade förband tillsammans med sin pojkvän Andrew Hagard (som Sydsvenskans Recensen sanningsenligt beskrev som ”förhandsgiget höll knappt pizzerianivå” efter konserten i Malmö)? Eller bara senilitet?
     Vi hittade inget svar. Gumman höll på senilitetsalternativet, men då påpekade jag att jag tagit med mig henne på konserter med både Toots Thielemans (Berwaldhallen 2010) och Bengt Hallberg (också Berwaldhallen samma år). Toots var då 88 år och Bengt var 78, båda är döda i dag förresten. Och det var två pigga gubbar som underhöll från scenen – till skillnad mot Kris Kristofferson.
Cirkus, konsert, rödvin, knarrig gubbe, pizzerianivå, pengar, baren