Goodbye Svend!

 SPELEMAN I GRAVEN.
Jaha, så nu har ytterligare en barndomsidol gått ur tiden. Svend Asmundsen dog i dag, drygt 100 år gammal. Det var väl ingen högoddsare direkt, med tanke på åldern. Men ändå. Allt fler av de artister och skådespelare som jag gillade när jag var ung dör med jämna mellanrum. Trist, tycker jag.
     Jazzmusikern Svend Asmussen var en sjujävel på fiol. Han var dessutom rolig och hade flera ton charm. Han blev erbjuden plats i Benny Goodmans band redan på 1940-talet och har spelat med sådana storheter som Duke Ellington, Count Basie, Herbie Hancock och Coleman Hawkins. I Sverige var han kanske mest känd som en i trion Swe-Danes (med Alice Babs och Ulrik Neumann).
     En riktig speleman var han, Asmussen. Tyvärr har jag aldrig sett honom live – som jag gjorde med Bengt Hallberg och senare Toots Thielemans strax innan de trillade av pinn.
Svend Asmussen, 100 år, söd, trilla av pinn, gamla idoler, trist