Congrat Sgt Pepper!

 KLASSISKT OMSLAG.
För 50 år sedan låg jag som vanligt på kvällen i min säng i pojkrummet och lyssnade på Radio Luxembourg – med vissa reklamavbrott för företag som Barclays Bank. Radio Luxembourg var enda möjligheten till att lyssna på ny musik. Sveriges Radio var en katastrof för en musikintresserad yngling, där fick man hålla till godo med försäljningslistan Kvällstoppen på tisdagar och Tio i topp på lördagar, en timme vardera. Tack för kaffet, SR!
     Det var i alla fall den där bestämda kvällen jag för första gången lyssnade på The Beatles revolutionerande och psykedeliska LP Sgt Peppers´ Lonely Hearts Club Band. Jag blev helt knockad. Vilka låtar, vilket sound! Det var en ljudbild som jag aldrig tidigare hört. Jag bestämde mig där och då att hänga på lokala skivbutiken Rämjes så fort plattan släpptes i Sverige.
     Jag läste en del svenska recensioner och en del fattade jag inte alls. En påstod att man måste vara knarkpåverkad för att kunna lyssna på musiken. Skitsnack, musiken funkade direkt och utmärkt för mig. Och jag var inte alls knarkpåverkad, inte ens lummig efter några pilsner.
     Självklart köpte jag plattan så fort den kom. Jag gillar den än i dag, trots att den har 50 år på nacken. Just i dag faktiskt, den 1 juni 1967, släpptes Sgt Peppers´ Lonely Hearts Club Band i England – en milstolpe i musikhistorien! Inte för inte har den toppat rockbibeln Rolling Stones 500 Greatest Albums of All Time, med motiveringen:
     The most important rock & roll album ever made, an unsurpassed adventure in concept, sound, songwriting, cover art and studio technology by the greatest rock & roll group of all time.
Beatles, Sgt Pepper, klassiker, knarkpåverkad, knockad, Radio Luxembourg