Welcome, Wilmington!

 KALMAR NYCKEL, USA.
Hade tidigare aldrig hört talas om Wilmington – förrän jag kollade på min bloggs översikt över städer. Där dök i dag plötsligt Wilmington upp med flest läsare, efter Stockholm, Göteborg och Malmö. Wilmington? Jag googlade förstås. Det visar sig att Wilmington är den största staden i delstaten Delaware, har en befolkning på 72 000 invånare och att cirka en femtedel ligger under den amerikanska fattigdomsgränsen. Och, nu förstår jag, staden är vänort till Kalmar. Den staden besökte jag i våras och bloggade om. Det förklarar förstås intresset.
     Det visar sig att Wilmington är en hamnstad vid Delawarefloden och dess biflod Christina (namngiven efter den svenska drottningen) ligger i delstaten. På platsen för Wilmington låg tidigare Fort Christina, det viktigaste fortet i den år 1638 etablerade svenskkolonin Nya Sverige. Sedan brittiska kolonisatörer börjat slå sig ned i området fick staden 1738 namnet Wilmington. På platsen för fortet finns i dag en park invigd 1938 med minnesmärket Delawaremonumentet, utfört av Carl Milles. Nya Sverige-minnet är levande i Wilmington, som även har en kyrka från svensktiden: Old Swedes Church. Vid floden Christina har en kopia av fartyget Kalmar nyckel sin hemmahamn.
     Att blogga är att lära sig mer om världen. Tydligen. Kul:)
Wilmington, Kalmar, Christina, Carl Milles, Kalmar nyckel, vänort