Vinter i Kalmar

 

 ROOM WITH WET VIEW.
– Ja, jag hänger på. Härligt att möta våren i Kalmar första veckan i mars och bara gå omkring och hänga i centrum och sitta och lapa sol på parkbänkarna.
     Det lät som en bra idé då, i december. Gumman hade kommit in på en veckokurs i Kalmar och undrade om jag skulle följa med på resan. Det passade bra, mars har jag hellugnt på jobbet. Nu sitter jag här, på hotellrummet invid Kalmar slott, och tittar på när det snöblandade regnet piskar fönsterrutorna. Gumman tog bussen ut till kursgården tidigt på morgonen.
     Det visar sig att just Kalmar och sydöstra kusten just nu har det värsta vädret i Sverige just nu. Snacka om timing. I går kunde inte inrikesplanen landa här på grund av ovädret. Tur att man tog tåget – som anlände bara några minuter försenat.
     Vad göra? Ja, det blir väl att klä på sig varmt, trotsa vädret och med stadskartan i jackfickan ta sig runt. Det ska ju vara en fin stad det här, residensstaden Kalmar. Kanske något museibesök, kanske ett inomhusbad? Jag har i alla fall laddat ned Kalmar-appen. Där såg jag att Cajsa-Stina Åkerström ska uppträda på någon slags soppteaterscen på torsdag 11.40; det ska jag försöka fixa biljetter till. Och så måste jag ta reda på var systembolaget ligger. Några öl och lite rödtjut på hotellrummet kan skingra även de dystraste molnen.
Kalmar, skitväder, Åkerström, öl och rödtjut, kurs, våren...