Idiothögt blodtryck

 

 ANSTRÄNGT HJÄRTA.
Sköterskan nummer 1 såg orolig ut när hon vid niotiden på fredagsmorgonen kollade på sin skärm för att se resultatet av min ett dygn långa blodtrycksmätning (fastspänd på vänster överarm med provtagning en gång i halvtimme under dagen och en gång i timmen på natten).
   – Du har jättehöga värden, det här ser inte bra ut.
   Hon skrev ut svaret och gav till mig. Jag hade ett snittvärde på 204/107, med toppar på över 240 på övertrycket och 140 på undertrycket. 140/90 är ett övre gränsvärde på var man bör ligga, förklarade hon. När det ligger på 160/105 måste det åtgärdas och du ligger ju mycket högre.
   – Stroke eller infarkt, sade hon med något olycksbådande i rösten när jag frågat vad det höga blodtrycket kan leda till. Vi måste se till att höja ditt värde snabbt, tillade hon och skyndade för att hitta min Husläkare någonstans där i vårdcentralens korridorer.
   – Han hade inte tid, sade hon när hon kom tillbaka. Vi måste fixa det här, jag tänker inte låta dig gå omkring över helgen utan att en läkare kollar på detta. I värsta fall får du ta dig till S:t Görans sjukhus. Men, jag ska kolla om Akutläkaren har tid.
   Jo, Akutläkaren hade tid, klockan 11.30. Gick hemåt och ringde Gumman på vägen, som blev lite stressad och ville följa med på läkarbesöket (”Du säger ju aldrig vad läkarna säger”). Akutläkaren tog nya manuella mätningar på mitt blodtryck. Denna gång hade värdena gått ned, visserligen höga, men inte så dramatiska. Hon skickade mig till Sköterskan nummer 2, som skulle ta blodtrycket igen, en annan variant vad jag förstår. Jag började känna att mina armar blev väl uppumpade. Resultatet var väl ungefär som de tidigare.
   Tillbaka till Akutläkaren som skrev ut en blodtryckssänkande medicin åt mig men bad mig vänta med medicineringen till lördagen. Först skulle jag återkomma för ny blodtrycksmätning klockan 14.45 samma dag. Jaha, då var det dags för Sköterskan nummer 3.
   – Du har ju bättre värden än jag, log hon när hon kollade resultatet: 138/87.
   En dramatisk dag. Från risk för dödsfall till hyfsat frisk, eller lite sjuk – beroende på hur man vill se det. Men nu har jag tagit ut medicinen i alla fall och den lär jag måste ta. Annars får jag väl både Gumman och Akutläkaren på mig.
SKY HIGH, BLODTRYCK, STROKE, INFARKT, HYFSAT FRISK, PUMPADE ARMAR