Sluddrig tomte

 DRUNKEN SANTA.
Jag minns tydligt julen i födelsestaden när Tomten som kom hem till oss var konstig. För det första anlände han väldigt sent, för det andra kunde han inte stå upp utan var tvungen att sätta sig på en stol, för det tredje sluddrade han när han skulle läsa hälsningarna på paketen. Nåväl, det var inte så många paket att läsa på ändå. 3-4 paket vardera till mig, mina två äldre Bröder och till Mamma förstås. Tomten hade varit hos flera familjer och blivit bjuden på för mycket glögg, förklarade Mamma när tomten hade vinglat i väg ut i den bitande kylan med den röda näsan pekande mot ett annat hus med förväntansfulla barn.
     Tomten var förstås kanonfull, förstod jag senare när jag blivit äldre. Och det var säkert inte bara glögg han hade blivit bjuden på, snarare ett par snapsar per familj han hade besökt. Det hörde liksom till, arvodet var några kronor och lite julsprit. Vår familj hade ingen Pappa som kunde gå och köpa tidningen, så därför fick Mamma förlita sig på en inhyrd tomte. Julen året därpå bokade hon in en tomte tidigare på julaftonens eftermiddag, så han inte skulle hinna få för mycket ”arvode” innan han dök upp hos oss.
     God jul till er alla – och hoppas tomten som dyker upp hos er kan stå på benen!
julafton, tomte, alkohol